أرجوا من أمهات اطفال التوحد كتابه تطورات خطه التدريب بشكل يومي مما يساعدني في وضع خطط التدريب المناسبه لأطفالكم

تابعوا قناتنا على اليوتيوب لشرح تدريبات التوحد https://www.youtube.com/channel/UCefGtbg...irmation=1

تقييم الموضوع :
  • 1 أصوات - بمعدل 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
استفسار
من فضل حضراتكم كنت أتابع بقية الاستشارات في المنتدى لأستفيد من توجيهات د أحمد عبد الخالق في المواقف المختلفة.. ولكن منذ فترة قصيرة لم أعد أعرف تصفح الاستشارات...
هل تم تغيير طريقة البحث   أم   تم حجب تصفح الاستشارات؟؟
شكرا جزيلا
لقد تم وضع نظام جديد في المنتدى لضمان سريه المتابعه للاطفال و الاحتفاظ بالخصوصيه لهم
بدكتور لو سمحت انا مش لاقيه موضوعي ومش عارفه فين صفحه الاستشارات اعمل ايه أرجو من حضرتك الرد عشان اكمل متابعه مع حضرتك
سيدتي النظام الجديد بالمنتدة تستطيع فقط مشاهدة موضوعك
تفاصيل حسابك القديم
engmoatazroshdy@gmail.com
كلمه السر : 123456789
ارجوا تغير كلمه السر
ي دكتور انا كنت دخلت لإيميل وباس ورد حديد 
اسمي ف المنتدي كارن ادخله ازاي موضوعي ??
سيدتي النظام الجديد بالمنتدة تستطيع فقط مشاهدة موضوعك
تفاصيل حسابك القديم
engmoatazroshdy@gmail.com
كلمه السر : 123456789
ارجوا تغير كلمه السر
السلام عليكم 
ابني عمره سنه وشهر لاحظت قبل شهر بعض الاعراض واعتقدت انه توحد وعملت بحث عن اعراض التوحد لكن وجدت ان لا يوجد عنده جميع الاعراض وساشرح حالته حتى تقومو بمساعدتي كان يتحاشى الاتصال بالعيون لكن مع محاولاتي اصبح احسن حاليا يلعب لوحده لا يتكلم لكن تصدر عنه اصوات غير مفهومة ويقول با ما مثلا وايضا اذا لعبتو يضحك احيانا وايضا لا يستجيب لندائي او لصوتي ولا يلتفت عندما اناديه لكن عندما يسمع صوت لعبة على الكمبيوتر يلتفت بسرعة يعني هو يسمع ويعرف ان اللعبه من الكمبيوتر -لا يفهم اي كلمه مثلا تعال او هات وايضا لا يقوم بالتعبير عن حاجاته سوى بالبكاء ولا يلعب بالالعاب سوى انه يمسكها واحيانا يضعها في فمه لا يستطيع تركيب مكعبين على بعض يحب انه يخرج خارج البيت ويبكي عند غلق الباب لا يستطيع تقليد اي حركه مثل اخراج اللسان او التصفيق احيانا يصفق لوحده يحب ان يشاهد قنوات اناشيد الاطفال لكن حاليا ابعدته عن التلفزيون لانه كان يجلس بدن حراك امام التلفزيون لفترة طويله هذه هي اهم ما يعاني منه ابني وانا لا اعرف ما به الرجاء مساعدتي ولكم جزيل الشكر
سيدتي يجب ان تقومي بعمل موضوع جديد تشرحي مشكله طفلك في قسم الاستشارات حتى استطيع الرد و متابعه حاله طفلك
من خلال هذا الربط اضغغطي على اضافه موضوع

https://kalamee.com/forum/forumdisplay.php?fid=3
ازيك يا دكتور احمد ان شاء الله تكون بخير وصحه
انا ليا موضوع في المنتدى باسم ماذا افعل ليتحسن ابني ومن مده طويله ماتواصلت مع حضرتك وكنا اتابعك عاليوتيوب باستمرار دلوقتي عاوزه اخبرك بما توصلت اليه مع ابني بس الموضوع مغلق
بالله عليك افتح الموضوع تاني لاني مش عارفه حتى اكتب موضوع جديد
يادكتور اعمل اي عشان اتواصل مع حضرتك تاني
مش عارفه اكتب في موضوعي ولا اعمل موضوع جديد

التنقل السريع :

مستخدمين يتصفحوا هذا الموضوع: 1 ضيف