تقييم الموضوع :
  • 0 أصوات - بمعدل 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ابنى سنتين و نص و متأخر في الكلام
03-13-2012, 03:15 PM (آخر تعديل لهذه المشاركة : 03-13-2012 04:33 PM بواسطة ahmadka1.)
ابنى سنتين و نص و متأخر في الكلام
السلام عليكم

ابنى عمره بالظبط سنتين و سبع شهور

كل مهاراته اللغوية بعض الكلمات البسيطة و اللى ابتدى فى تكوينها من حوالى 3 شهور ففقط
ماما ، بابا " ميما = ماية ، دو = كارتون ، توتة اسم دلع اخته الصغيرة " نانا ، تيرتل = سلحفاة ، ابل "لازم يطلع لسانه و هو بيقول حرف الـ P من باب الدلع" ، بلو ، أون = براون ، باى ، بح ، نو ، بعدين ، bear
اعتقد و الله اعلم انى سمعته بيقول "ليه كدة" و بيقول الله اكبر بس "اه ابر"

قريت فى موضوع هنا انى اجبله قصص و اقراها و فعلا جبتها بس مدانيش فرصة اقرا هو عاوز يشوف ايه اللى جوا و الصور بنفسه كل اللى طلعنا من القصة ان البغبان اسمه كوكى و عرف ان الصورة دى اسمها "كوكو" و لقط الاسم دا بسرعة فعلا

هو لعبى بطريقة فظيعة و يحب يضحك و يهرج طول الوقت بس اذنه موسيقيه جدا جدا جدا
يعنى اغانى كتير مش بيعرف يغنيها لكن يقعد يدندن اللحن

بيسمعنى كويس حتى لما بوطى صوتى عشان اتطمن انه سامع بيكون سامع

احنا مش عايشيين فى مصر لكن فى الكويت و طيعا بنسافر من هنا لهنا كتير يعنى كام شهر فى الكويت و ننزل مصر 3 شهور
مافيش اى اطفال حوالينا بس هو راح فى خلال السنة اللى فاتت دى لحضانة بس بصورة متقطعة مش متواصلة لاسباب دور برد او سفرنا بس هو من اول الشهر دا منتظم فى الحضانة و ان شاء الله مش ناوية اقطع الا لما ننزل مصر فى الاجازة

اعمل ايه معاه
انا عندى احساس انه حيتكلم حيتكلم بس اعمل ايه عشان اسرع من انه يتكلم؟

و شكرا مقدما

عرض جميع مشاركات هذا العضو
إقتباس هذه الرسالة في الرد
03-13-2012, 05:07 PM (آخر تعديل لهذه المشاركة : 05-09-2014 09:03 AM بواسطة ahmadka1.)
RE: ابنى سنتين و نص و متأخر في الكلام
في هذا العمر يفضل الاطفال استخدام الاشارة بدل الكلا فهوا يشاور على كل شيء لكي يأخدة فبالتالي هو لا يحتاج الي الكلام ليتفاهم مع م حولة خاصتا لو الام تستجيب للاشارة بسرعة بالتالي لا يوجد عندة دافع للاستخدام الكلام فهو سعيد بالاشارة .
لهذا لبد من تصعيب الامر على الطفل وجعل الاشارة صعبة الفهم بمعنى ان لا تفهمي اشارتة بسرعة فاجعلية يفهم انك لا تفهمي الاشارة من اول مرة بل يحتاج عدة محاولات حتى تفهمية مثال: الطفل يشاور على علبة الغصير يريدها فقولي لة لا افهم ثم اعطية شيء خطء و كرري هذا مرتين او ثلاثة و في رابع مرة افهمية و اعطية ما يريد مذا استفدنا من ذلك اولا سوف يفهم الطفل ان اسلوب الاشارة يأخذ وقت طويل حتى تفهم وهذا ما لا يريدة الطفل الطفل يريد ان يفهم فورا فعندما يستوعب الطفل ان الاشارة تأخد وقت طويل حتى يفهم عندها سوف يبحث عن طريقة اخري سريعة للتفاهم وهي الكلام.
ثانيا : لا تطلبي منة يقول اسم الشيء حتى يأخذة فهذا يجعلة يعاند اكثر فلا تطلبي منة الكلام ابدا
ثالثا : لا تفرحي امامة انة قال كلمة جديدة اجعلية يحس انة ان قال كلمة جديدة فهذا شيء عادي
رابعا : لبد ات تعي ات كلما زاد الكلام الذي يسمعة الطفل كلما زاد الكلام الذي ينطقة و انا متأكد انكي قليلة الكلام مع طفلك فبالتالي طفلك يسمع القليل من الكلام و بالتالي هو لا يتكلم الا القليل
خامسا : حاولي زيادة كمية الكلام بينكم عن طريق فتح حورات معة طوال الوقت و اشرحي لة كل شيء تفعلية معة مثال وقت الطعام : مين هياكل رز - يالة افتح بئك عشات تاكل - من خلص اكل - الطبق خلص و هكذا اشرح كل شيء تفعلية لة
سادسا : قراءة القصص للاطفال لبد ان تكون بشكل يومي و لكن تكون قبل النوم حيت يكون الطفل اكثر هدوء حيث انة تعب طوال اليوم من الحركة و يكون اقل مقاومة و كل يوم قصة جديدة و تكون باللغة العامية و ليست بالعربية الفصحي
سابعا : الحضانة مهمة جدا حيث انة يعامل مع الكثير من الناس و يسمع الكثير من الكلام شرط ان تكون حضانة عربية و ليست انجليزية
ثامنا : لا تستخدمي الانجليزية ابدا معة حتة يكون عندة حصيلة جيدة من اللغة العربية الكثير من الاطفال عندما تتعرض للغتين يحدث عندها تشتت و لا تتعلم هذا او ذاك
و اخيرا : لبد من التجاهل التام للبكاء و لبد ان يعرف ان الشيء الذي يبكي ليأخدة لن يأخذة باستخدام ابكاء ابدا مهما طال وقت البكاء

استخدمي هذا الاسلوب سوف تلاحظي تحسن كبير على طفلك خلال شهر و اخبريني بالنتائج بعد شهر حتى اعطيكي خطة المرحلة التالية

دكتور/أحمد عبدالخالق
طبيب أمراض التخاطب و النطق
ماجستير أمراض التخاطب كلية طب القصر العيني
تخاطب و علاج نطق دبي الامارات - 0502045224

03-13-2012, 07:34 PM
انا متشكرة جدا جدا يا دكتور

انا فعلا قليلة الكلام بس دا طبع بس ححاول اغير من الطبع دا عشانه
و ان شاء الله ححاول اعمل كل اللى حضرتك قلت عليه بس الحضانة هنا بتدى لغتين عربى و انجليزى و كمان العربى بيكون من شوام يعنى عربى من بتاع هيك مش المصرى بتاعنا و دى فى كل الحضانات هنا و دى مشكلة فعلا بتواجهنا هنا الحضانات المحترمة بتكون لغتين و العربى فيها نادرا ما يكونوا مصريين

بس بالنسبة لباقى الخطوات انا ان شاء الله حنفذهم و ميعادنا كمان شهر و ان شاء الله يكون فى تحسن

شكرا بجد و كتر خيرك
03-13-2012, 08:39 PM (آخر تعديل لهذه المشاركة : 03-13-2012 08:44 PM بواسطة ahmadka1.)
يبقى لازم تعوضي قلة الكلام المصري بالحضانة بزيادة كمية كلامك معاة
امال هيتعلم الكلام منين اذا كنتي مش هتتكلمي معاة

دكتور/أحمد عبدالخالق

03-14-2012, 10:50 AM
انا فعلا ابتديت من امبارح يا دكتور و قرينا القصة و هريته رغى
و ان شاء الله نكمل الباقى

شكرا لاهتمامك ربنا يجعله فى ميزان حسناتك
04-24-2012, 05:46 PM
مساء الخير يا دكتور

النهاردة بعد حوالى شهر من الموضوع الاول
و تنفيذ كلامك ماعدا موضوع القصة انا مقدرتش اوظب عليه لانى وقت نومه باكون انا نايمه نفسى فمش بقدر اعمل اى حاجة
بس كنت بقراله القصة خلال اليوم بس مش يوميا
لكن باقى الخطوات واظبت عليها
و اليك مستجدات الامور و ازاى مشيت

بالنسبة لموضوع المشاورة و كأنى بدن فى مالطة لما يشاور على انه عاوز لبن اقوله عاوز مثلا ماية يقولى اه مع انى عارفة ان ماشورته دى معناها لبن و لما انجح فى انى اغلبه لحد ما افهم اقوله عاوز لبن؟ يقولى اه اقوله لبن لبن عشان يكررها ميرضاش خالص

القصة لما بقراهاله بحاول اعمله موثرات صوتيه و حركات عشان اكسب تركيزه معايا فمثلا لما يكون فى القصة الباب بيخبط اخبط على الصفحة و اقوله الباب بيخبط و بقى لما تيجى الصفحة تانى هو يخبطلى عليها عشان هنا الباب حيخبط
لما اوريله اسنان التعلب و انها كبيرة لما تيجى صورة التعلب يشاورلى على اسنانه

المحصلة اللغوية اعتقد انها زادت شوية انا بقيت فاتحاها حضانة لما بيرجع من الحضانة بنقعد نلعب على الالوان و اساله على الالوان و حتى اذا كان بيتفرج على الكارتون مش بسيب حاجة تعدى قدامه الا لما اقوله اسمها و لونها
هو عارف اسامى الالوان بس مش بيستخدمها الا لما اساله دا لونه ايه فيرد و ساعات بيكون غلط

عودته انه لما بينزل الصبح رايح الحضانة بقف على باب الشقة اقوله لا اله الا الله فبقى يرد ورايا "لا لا لاه" و هى دا الجملة الوحيدة اللى بيقولها اذا كانت تعتبر جملة

احساسى بقى الفترة اللى فاتت دى انه بيتكسف يتكلم او مش عاوز يتكلم يعنى اذا قال حاجة و قالها صح احاول معاه انه ينطقها تانى مش بيرضى ذى ما يكون بيعند معايا او واخدها لعبة
يعنى حاولت انه يقول لا اله الا الله صح فنطق كل لكمة لوحدها صح قلتله شاطر يا كريم طيب يالا نقول تانى راح قايل اى حاجة تانية من كلامه الغير مفهوم
و ساعات بحس انه مسكوف يتكلم صحو دا كتير بحس الاحساس دا

هو دلوقتى بيقعد يحكيلى حاجات بطريقة غير مفهومة كلام اى كلام كدة

دى اخر التطورات اللى حصلت خلال الشهر

و شكرا مقدما
04-25-2012, 09:15 AM
عندما يستخدم الاشارة كالمثال الذي ذكرتة يريد لبن و يشاور و انتي تعطة ماء و هو يقول اة اعطية الماء و اتركية و انصرفي ولا تطلبي منة ان يكرر ورائك الكلمة من الواضح انة طفل عندي و اسلوب التكرار لا ينفع معة فقط ان اعطيتة شيء خطا و هو قبل بهذا الشيء الخطا اتركية و انصرفي

كلمة لا اله الا الله جملة كبير و صعبة و في مرحلة طفلك كل ما نرجوة هو زيادة عدد الكلمات الفردية التي يستخدمها و يقوف التعامل بالاشارة
حاولي استخدام الاسلوب التالي : امنعي عنة الشكولاتة و الحلويات نهائيا بحيث يكون مصدر الشكولاتة و الحلويات هو تكرار اسماء بعض الصور مثل صور حيوانات او اي صور اخري و ان كرر تعطية قطعة صغيرة من الشكولاتة و ان كان لة اخ اكبر منة يمكن ان يتنافسا على نطق الاسماء و الذي يكرر ورائك تعطية قطعة شكولاتة

دكتور/أحمد عبدالخالق

04-25-2012, 06:33 PM
شكرا يا دكتور

هم عنده اخت اصغر منه عمرها سنة و نص و ابتدت تقول بعض الكلمات ححاول انى اعمل معاهم الاسلوب دا و ان شاء الله ابلغ حضرتك بالتطورات
بس الطريقة دى المفروض اتبعها شهر اخر؟

و شكرا يا دكتور
04-25-2012, 10:18 PM
نعم

دكتور/أحمد عبدالخالق

05-14-2012, 07:17 PM
السلام عليكم اختي العزيزة اذا ممكن عندي سؤال عندما كان عمر ابنك سنتين شو كان يحكي لان ابني عمرة سنتين الان و لا يتكلم سوى كلمه او اثنين وخايفه عليه كثير ياريت لو تطمنيني
12-17-2012, 07:10 PM (آخر تعديل لهذه المشاركة : 12-17-2012 07:18 PM بواسطة kokar_20001.)
انا اسفة بس مشوفتش المشاركة الا النهاردة

هو لحد سنتين مكانش بيتكلم خالص اذا قال بابا او ماما بيكون بيرددها ورانا و مش قاصده يقولها و مبيقولهاش تانى لحد ما تم سنتين و نص و حصلت طفرة فى الكلام

ربنا يكرمك فى ابنك ان شاء الله
مساء الخير يا دكتور

عاوزة اسال حضرتك فى تطور ابني لحد دلوقتي في الكلام

انا بقيت في مرحلة جملة من كلمتين
يعنى لما بيعوز يشرب بيقول الاول ميما اللي هى ماية و بعدين اقوله يعني ايه يقولي عاوز ماية

لكنه عارف كلمات كتير جدا جدا عن الاول بس مبيستخدمش جمل غير بالكتير من كلمتين

اعمل ايه معاه الفترة اللى جاية

هو دلوفتي عمره 3 سنين و 4 شهور

و شكرا لمساعدتك
02-14-2013, 03:36 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا ابني عمرة سنتين والحمد لله يسمع جيد ويفهم ولكنه لا يتكلم كثير ذهبت إلى الطبيب وطمني كل شئ بفضل الله وحمدة سليم ولكن مجرد وقت فلا تقلقي أختي الكريمة اسأل الله بمنه وكرمه ورحمته أن يشفي ابني وابنك وأبناء المسلمين جميعاً

والآن كيف حالتك ابنك
10-16-2013, 03:07 PM
انا ابني عمره سنتين وشهرين ولايتكلم سوي بابا (وياريت بيقولها كويس كأنه بيقول حرف الباء فقط) وليس عنده قابليه لتكرار الكلام ورائي ابداااااااااااااا ولا كأن في حد بيتكلم اصلا . يتابع التليفزيون والكمبيوتر بشده لاغاني اطفال معينه ولا يحب مشاهده الكرتون خاااااااااااااااااالص (يحب الاغاني التي تتحرك فيها الاطفال وتغني وكأنها تغني له او تكلموا هو ويتكسف منها احيانا ويجري يستخبي وهو يضحك عندما يتكرر ظهورها وكانها تلاعبهوا هو ) علي عكس في الواقع لا يحب ان يتكلم او يلعب مع اي طفل صغير ولا حتي ف الحضانه لا يلعب مع احد ويخاف بشده ويصرخ لو اخز منه احد اللعبه التي يلعب بها . الشئ المقلق بالنسبة ليا هو ان اخوه عنده 7 شهور ونص وحتي الان لا يتعامل معه ولا يلعب معه ولا يريد ان ينظر اليه وقليلا لو نظر اليه او مسك ايده و رجله ويبتسم ويبعد عنه (فهل يكون هزا سبب الغيرة من اخوه كما يقال انه سبب تاخر الكلام انه غيران ) يتعامل بالاشارات دون النطق للحصول علي الاشياء عن طريق شد اليد للشي الزي يريده . ليس لديه القدرة علي تقليد التصرفات ولا الحركات (هل هزا خجل؟ )ممكن يدندن مع نفسه نغمات يتكرر فيها حرف الباء فقط وكانه يتكلم عندما تنادي عليه لا يرد او يتجاهلك لكن ازا ناديت عليه علشان تشغله حاجه علي الكمبيوتر ياتي بسرعه او حاجه حلوة تشغلن بيها من صوتها ياتي مسرعا لكن ازا ناديت عليه لاي سبب اخر لا يستجيب وكأنه لا يسمع مع انه يسمع وينظر لاعلي ويتجاهل تماما ان ينظر اليك وخاصا لما يكون ححد غريب بيكلموا او يوجد ضيوف بالمنزل لا ينظر اليهم تماما وينظر نو السما ولكن ممكن ينظر اليهم من تحت لتحت في الخباسة نظرة سريعه . وقد يحدث بعض الحركات الزائده من قفز وانتقال من مكان لاخر عندما يزوره احد من الاقرباء المقربين الزين اعتاد ان يراهم دائما ( الخلاصة اندامجه الاكبر وكسوفه من خلال اطفال التليفزيون وبعض البرامج المحببه اليه بعيده كل البعد عن الكرتون او الرسوم المتحركة ولا يكرر الاشياء ولا الحركات سواء من التليفزيون ولا الاشخاص) فما تشخيصوا وهل هزا يعتبر توحد ؟ ام غيره بسبب اخوه ؟ وماز يجب ان اعمل معه حتي يتكلم ؟
11-18-2013, 05:07 PM
اين الرد؟؟؟؟
11-19-2013, 08:05 AM
ارجوا مشاهدة المقالين التاليين و مقارنة الفديوهات الموجودة بالمقالين مع حالة طفلك و اخباري بالنتائج

http://kalamee.com/index.php/2011-03-24-...D9%86.html

http://kalamee.com/index.php/2011-03-24-...D8%AF.html

و اخيرا هل طفلك يستخدم الاشارة بالاصبع لطلب ما يريدة ام يسحب يدك للشيء الذي يريدة
هل طفلك يستطيع التلويح بيدة باي باي ام لا

دكتور/أحمد عبدالخالق

التنقل السريع :

مستخدمين يتصفحوا هذا الموضوع: 1 ضيف